Jan De Schepper

Belgische Bedrijfsleider en voormalig jeugdcoach KV Mechelen

Jan De Schepper
De kracht van deze spreker
  • Leiderschap
  • Ondernemen
  • Zakelijk
Talen :
  • Nederlands
  • Engels

Jan De Schepper ondersteunt vandaag als entrepreneur en ‘strategische denker’ andere bedrijven om succesvol te groeien. Hij was als topmanager bij Telindus en Belgacom en als jeugdcoach bij KV Mechelen, een bevoorrecht getuige van de kruisbestuiving tussen sport- en de zakenwereld. Hij schreef er twee jaar geleden een boek over: “Kopmannen. Wat leiders kunnen leren van topsporters en omgekeerd”.

In de keynote vertel ik helder hoe je als bedrijfsleider meer werknemers kan motiveren door het gebruik van zogenaamde amplifiers
  • Moments forts

Vaardigheden en competenties uit de sportwereld kunnen leiden tot effectieve groeihefbomen voor een bedrijf. Jan De Schepper getuigt over die kruisbestuiving tussen de sport- en de zakenwereld. Vanuit zijn specifieke invalshoek en ervaring, vertelt Jan welke technieken kunnen leiden tot het beste rendement voor je onderneming. Hij kan dieper in gaan op een aantal skills uit de topsport die bedrijfsleiders kunnen leren om zichzelf, hun werknemers en dus ook hun bedrijf performanter te maken. Immers, goede leiders op de juiste plaats maken het verschil.

ConneXion
Sterke managers weten om te gaan met de nieuwste vorm van disruptie in onze technologische samenleving: die van het leiderschap. Ze behalen resultaten in de meest complexe
omstandigheden, kunnen vereenvoudigen én verandering leiden. Hiervoor connecteren ze met hun mensen op het hoogste niveau. Zo benutten ze de combinatie van human en
digital maximaal.

In 'ConneXion' ontrafelen Jan De Schepper en Paul Van Den Bosch zeven paradoxen die ons bedrijfsleven vandaag kenmerken en hoe je daar als leider op inspeelt. Die paradoxen
kennen, leren 'sportief denken' en technologie kunnen verbinden met de human touch, is de basis voor een toekomstgericht leiderschap.

Nieuw leiderschap
In crisistijden geven niet veel mensen graag leiding terwijl een goede kapitein juist dan broodnodig is. Succesvol een bedrijf leiden en de juiste medewerkers aan je bedrijf binden wordt steeds moeilijker. Het is dan ook hoog tijd voor een nieuw soort leiderschap. Het
'sportief denken' moet meer geïntegreerd worden in de businesswereld. Topsporters zijn het gewoon om onder druk te presenteren en snel te manoeuvreren in competitieve en complexe situaties. Onder druk presteren is totaal anders dan presteren in je comfortzone. In plaats van stress te genereren moeten leiders drive creëren.

Kopman 7.0
Omgaan met gevoelsmatigheden is weinig aanwezig in bedrijven. Kopman 7.0, de leidinggevende van de toekomst, blinkt hierin uit. Zijn virtuositeit voor gevoel onderscheidt hem van de klassieke manager. Jan De Schepper gaat in zijn boek “Kopmannen” dieper in op
een aantal skills uit de topsport die bedrijfsleiders kunnen leren om zichzelf, hun werknemers en dus ook hun bedrijf performanter te maken. Immers, goede leiders op de juiste plaats maken het verschil.

De Amplifier
De dalende productiviteit dreigt onze welvaart en welzijn te ondermijnen. Ceo’s en leidinggevenden zijn cruciaal om deze evolutie om te draaien. Ze installeren ‘Amplifiers’ in de organisatie om contra-productieve systemen te vermijden en het bedrijf in beweging te
houden. Toprealisaties in de sportwereld tonen de aanwezigheid van amplifiers en vooral wat ze kunnen teweegbrengen.

Hoe leiderschap in de hoofden van de mensen krijgen
Jan de schepper legt uit hoe vanuit sportief denken leiderschap in de hoofden van de mensen kan geactiveerd worden. Sportmetaforen bieden praktische handvaten aan people-managers om leiderschap aan de organisatie toe te voegen waardoor de productiviteit verhoogt en het fangehalte van de medewerkers stijgt.

Biografie

Jan De Schepper was topmanager bij Telindus, Proximus en jeugdcoach bij KV Mechelen. Hierdoor was hij een bevoorrecht getuige van de kruisbestuiving tussen de sport- en zakenwereld. Hij schreef het boek “Kopmannen. Wat leiders kunnen leren van topsporters en omgekeerd”. Sedert 2009 heeft Jan mandaten in de Raden van Bestuur van Securitas, BDO Crossroad, Automation,
en Astrid dat verantwoordelijk is voor het netwerk van de politie- en veiligheidsdiensten.

Vanaf 2008 is Jan eveneens voorzitter van ADM, het ‘Share & Connect’ -platform tussen IT-leveranciers en IT-gebruikers.

Jan De Schepper is Master in de Wetenschappen en behaalde een MBA aan Harvard (1997). Als ex-CEO van Telindus en VP Proximus maar ook als voorzitter van ADM ligt zijn focus op een pragmatische en efficiënte marktbenadering en business development. Als entrepreneur en strategisch denker werk hij nauw samen met meerdere bedrijven.

Hoogtepunten

  • Lancering boek ‘Kopmannen - Wat leiders kunnen leren van topsporters en omgekeerd’ 2015
  • CEO Summit ‘Human Cloud, Original Leadership’ 2015 - 2016 - 2017 - 2018

Impressie van deze spreker

Boek Jan De Schepper nu als spreker